Читання Євангелія від Луки від 28.10 до 03.11

74

26 Шостого місяця ангел Гавриїл був посланий Богом у місто в Галилеї, якому ім’я Назарет, 27 до діви, зарученої чоловікові, на ім’я Йосиф, з Давидового дому; ім’я ж діви було Марія. 28 Ввійшовши до неї ангел, сказав їй: “Радуйся, благодатна, Господь з тобою! Благословенна ти між жінками.” 29. Вона ж стривожилась цим словом і почала роздумувати в собі, що могло значити те привітання. 30 Ангел їй сказав: “Не бійсь, Маріє! Ти бо знайшла ласку в Бога. 31 Ось ти зачнеш у лоні й вродиш сина й даси йому ім’я Ісус. 32 Він буде великий і Сином Всевишнього назветься. І Господь Бог дасть йому престол Давида, його батька, 33 і він царюватиме над домом Якова повіки й царюванню його не буде кінця.” 34 А Марія сказала до ангела: “Як же воно станеться, коли я не знаю мужа?” 35 Ангел, відповідаючи, сказав їй: “Дух Святий зійде на тебе й сила Всевишнього тебе отінить; тому й святе, що народиться, назветься Син Божий. 36 Ось твоя родичка Єлисавета – вона також у своїй старості зачала сина, і оце шостий місяць тій, що її звуть неплідною; 37 нічого бо немає неможливого в Бога.” 38 Тоді Марія сказала: “Ось я Господня слугиня: нехай зо мною станеться по твоєму слову!” І ангел відійшов від неї.

КОМЕНТАР

НЕХАЙ ЗО МНОЮ СТАНЕТЬСЯ
ПО ТВОЄМУ СЛОВУ

1,26– 38

Тут маємо епізод про благовіщення. У цій розповіді, яка містить численні паралелі з попередньою, дуже тонко підкреслена вищість Ісуса над Йоаном, а також уважна і вдумлива постава Марії на тлі невірства Захарії.

в. 26 Шостого місяця. Уточнення, пов’язане з Лк 1,24: «зачала Єлисавета… й таїлася п’ять місяців». Отож, Марія нічого не знає про свою кузину. Їй про це об’явить ангел (в. 36).

ангел Гавриїл. Пор. «Засоби для розуміння» в Лк 1,19.

Назарет. Це невелике селище (пор. Йо 1,45– 46), невідоме в СЗ, яке Лука називає містом (як Айн- Карим, Лк 1,39; Вифлиєм, Лк 2,4; Капернаум, Лк 4,31; Наїн, Лк 7,11), розташоване десь за 140 км на північ від Єрусалима. Мт 2,23 повідомляє: «прибувши туди, оселився в місті, що зветься Назарет, щоб збулося сказане пророками, що Назорей назветься». Для людей Ісус походить з Назарета, де проживає його родина (пор. Лк 2,39.51; 4,16). Означення «Назарянин/з Назарета» (пор. Лк 4,34; 18,37; 24,19) будуть характерними для первісного проповідування (пор. Ді 2,22; 3,6; 4,10; 6,14; 10,38; 22,8; 26,9). Термін «Назарянин» може ще бути алюзією і на єврейське слово nazir (гр. nazoraîos), посвячений, і на neser, паросток, який має вирости з пня Єссея, батька Давида (Іс 11,1).

в. 27 діви (пор. Іс 7,14, що цитується у Мт 1,23). Гр. термін parthénos означає неодружену дівчину (жінку), яка згодом буде ще виразно проголошена дівою у в. 34.

зарученої чоловікові, на ім’я Йосиф (пор. Лк 2,5). «Заручена» — це вже серйозне зобов’язання (пор. Втор 22,23– 24), хоч вони ще й не живуть разом. За єврейським звичаєм після заручин має минути рік, перш ніж чоловік введе дружину в свій дім. Йосиф означає: «Нехай Бог додасть».

Пор. також «звіщення Йосифові» у Мт 1,18– 24.

ім’я ж діви було Марія. Це ім’я означає «велич, вершина, вищість».

в. 28 Радуйся (гр. cháire). Месіанське привітання: «Будь радісна», «Радуйся» (радше, ніж «Вітаю») пригадує звістки про спасіння, звернені до дочки Сіону (Іс 12,6; Йоіл 2,21.23; Соф 3,14.17; Зах 2,14; 9,9).

благодатна (у в. 30: Ти… знайшла ласку (благодать) в Бога). Гр. kecharitoméne, «сповнена благодаті», «по- милувана» (в об’єктивному, онтологічному значенні), на противагу «не- щасна» (без благодаті). Пор. ще Лк 1,42: «Благословенна ти між жінками».

У СЗ термін «благодать» (гр. cháris) означає прихильність царя (1 Сам 16,22; 2 Сам 14,22; 16,4; 1 Цар 11,19; Ест 5,8; 7,3; 8,5) чи любов коханого (Ест 2,17).

Господь з тобою! Цей вислів часто зустрічається у розповідях про покликання (Бут 28,15; Вих 3,12; Суд 6,12; Єр 1,8.19).

в. 29 стривожилась. Марія, хоч і налякана (пор. «Засоби для розуміння» в Лк 1,12.13), замислилася над словами ангела і почала роздумувати в собі, що могло значити те привітання, намагаючись проникнути в таїнство цього неочікуваного послання (в. 34; пор. Лк 2,19).

в. 30 Не бійсь. Той самий вираз, що вживається для Захарії (Лк 1,13).

в. 31 ти зачнеш у лоні й вродиш сина й даси йому ім’я Ісус. Як і у випадку з Йоаном, тут звучить відгомін передвіщень про народження зі СЗ (пор. «Засоби для розуміння» в Лк 1,13б), особливо з Іс 7,14 (яке Мт 1,21.23 застосовує до Ісуса, Еммануїла, «З нами Бог»). Значення імені Ісус (євр. Yešu’ah: Бог спасає) не пояснюється як у Мт 1,21, але в Лк 2,11 Ісуса буде названо Спасителем (пор. Лк 1,69.71.77; 2,30; 3,6).

в. 32 Він буде великий (як і Йоан, в Лк 1,15) і Сином Всевишнього назветься. Лука досить часто вживає термін Всевишній (в. 35; Лк 1,76; 6,35; 8,28; Ді 7,48; 16,17).

престол Давида, його батька. Пор. 2 Сам 7,12– 16; Іс 9,6; Лк 20,41– 44; Ді 2,30– 36.

в. 34 Як же воно станеться. Марія, ще будучи дівою, за законом вже є дружиною Йосифа. Відтак це запитання є правомірним, а не продиктоване невірством, як у випадку Захарії (Лк 1,18). Марія не питає, як це можливо, а як це станеться, адже…

я не знаю мужа. «Знати» в біблійному сенсі: мати подружні відносини (Бут 19,8; Суд 11,39; 21,12). Твердження Марії вказує на її стан, а не свідчить про бажання прийняти обіт дівицтва.

в. 35 Дух Святий зійде на тебе (пор. Мт 1,18.20б; Ді 1,8).

й сила Всевишнього тебе отінить. Це знак присутності Божої (пор. Лк 9,34; пор. також Пс 17,8; 57,2), захисту і проводу ізраїльського народу під час втечі з Єгипту (Вих 13,21– 22; 14,19– 20) і під час його переходу через пустелю. [Пор. хмара над Синаєм (Вих 19,9; 24,15– 16), над наметом (Вих 33,9), над «храминою», над ковчегом союзу (Вих 40,34– 35; Чис 9,18– 22; 10,34), у храмі (1 Цар 8,10– 12)].

святе, що народиться. Термін святий означає виключну приналежність Богові. Це один із найдавніших виразів божества Ісуса (Лк 4,34; Ді 3,14; 4,27.30).

назветься Син Божий. Ісус не є «якийсь там» Божий син, а Син Божий «з великої літери». Так відкрито про відносини між Ісусом і Богом говорить лише ангел (тут), Отець (під час хрещення в Лк 3,22 і під час переображення в Лк 9,35), диявол (Лк 4,3.9.41; 8,28) і сам Ісус (Лк 10,22; 22,70).

У первісному проповідуванні (Ді 9,20.22): Ісус = Син Божий = Христос (Месія).

в. 36 твоя родичка Єлисавета. Відтак і Марія походить з роду Арона (Лк 1,5).

вона також у своїй старості зачала сина, і оце шостий місяць (в. 26) тій, що її звуть неплідною. Ангел дає Марії цей «знак».

в. 37 нічого бо немає неможливого в Бога. Як у випадку звіщення про народження Ісаака в Бут 18,14. Пор. Іов 42,2; Єр 32,17; Зах 8,6; Мт 19,26; Мр 10,27; 14,36; Лк 18,27.

в. 38 Ось я Господня слугиня (пор. Величає душа моя, Лк 1,48). Пор. Рут 3,9; 1 Сам 25,41.

І ангел відійшов від неї. Незвичайна подія, яка непомітно розпочалася в домі Марії (в. 28: Ввійшовши до неї), так само завершується в тиші.

ПСАЛОМ 4-5

  1. Благання 1-2; напоумлення грішникам 3-6; довір’я до Бога 7-9

1 Провідникові хору. На струнах. Псалом Давида. 2 Вислухай мене, коли буду взивати, мій Боже справедливий! У тісноті моїй дав ти мені пільгу. Змилуйся надо мною й вислухай мою молитву! 3 О сини людські, докіль будете твердосерді? Чого любите пусте й шукаєте неправду? 4 Знайте: Господь предивне своєму святому робить; Господь почує, коли візву до нього. 5 Тремтіть і не грішіть! Роздумайте в серцях ваших, на ложах ваших, і мовчіть! 6 Жертвуйте жертви справедливі і на Господа надійтесь! 7 Багато кажуть: “Хто нам покаже блага?” Яви нам, Господи, світло лиця твого! 8 Дав ти моєму серцю радість більшу, ніж радість тих, що їм уродило удозвіль вина й хліба. 9 Не встигну я лягти, у мирі вже засинаю, бо ти, о Господи єдиний, даєш мені безпечно жити.

  1. Рання молитва 1-4; грішники осоружні 5-7; довір’я праведника 8-9; лукавці 10-11; молитва 12-13

1 Провідникові хору. На флейтах. Псалом Давида. 2 Вислухай, Господи, мої глаголи, зверни увагу на моє зідхання. 3 Прислухайся до голосу мого благання, царю мій і Боже мій! До тебе бо молюся. 4 О Господи, удосвіта ти голос мій почуєш, удосвіта буду молитися до тебе й виглядати. 5 Бо ти не такий Бог, що любить беззаконня; лукавому немає місця в тебе, 6 і нечестиві не встояться перед очима в тебе. Ти ненавидиш усіх лиходіїв, 7 вигублюєш усіх тих, що неправду кажуть. Господеві осоружні кровожерні й лукаві. 8 Я ж, з превеликої ласки твоєї, увійду в дім твій і поклонюся до святого храму твого в страсі перед тобою. 9 О Господи, веди мене твоєю правдою – з уваги на ворогів моїх; вирівняй твою путь передо мною. 10 Бо в їхніх устах немає постійности, серце в них – пропасть; пелька їхня – гріб відкритий, облесний – язик їхній. 11 Скарай їх, Боже: нехай від власних замислів згинуть, за їхніх переступів силу прожени їх, бо ворохоблять проти тебе. 12 І всі ті, що до тебе прибігають, будуть радіти; вони повіки весело гукатимуть. Захисти їх, і нехай тобою веселяться тії, що люблять твоє ім’я. 13 Ти бо, о Господи, благословиш праведника і ласкою його оточуєш, немов щитом.