61. СПИТАЮ Я ВАС ОДНУ РІЧ; ДАЙТЕ МЕНІ ВІДПОВІДЬ (11,27-33)

147

61. СПИТАЮ Я ВАС ОДНУ РІЧ; ДАЙТЕ МЕНІ ВІДПОВІДЬ
(11,27-33)

 

27 І прийшли знов у Єрусалим. І коли він ходив у храмі, підійшли до нього первосвященики й книжники та старші
28 й кажуть до нього: Якою владою чиниш таке? Хто дав тобі владу це робити?
29. Ісус же відказав їм: Спитаю я вас одну річ; дайте мені відповідь, то і я скажу вам, якою владою я це чиню.
30 Йоанове хрищення було з неба чи від людей? Відповіжте мені.
31 Вони почали міркувати між собою й говорити: Якщо відповімо: З неба, – то скаже: Чому ж ви не повірили йому?
32 А скажемо: Від людей, – лячно народу, – всі бо вважали Йоана, що він пророк.
33 І відповіли Ісусові: Не знаємо. Ісус же відказав їм: То й я вам не скажу, якою владою я це роблю.

1. Повідомлення у контексті

«Спитаю я вас одну річ; дайте мені відповідь», – це відповідь Ісуса тим, які його запитують.
Бачимо цілу серію із п’яти суперечок на території храму, чим Ісус виявляє свою владу. Його влада – це вірність та свобода Бога (12,1-12.13-17), який є життям і любов’ю (12,18-27.28- 34). Вершиною об’явлення є довге запитання, відповідь на яке, залишина нам, все пояснює: він є Господом (12.35-37).
Його діяльність розпочалася з п’яти полемік про закон, які привели до рішення вбити його (2,1-3,6); тепер закінчується п’ятьма запитаннями про владу, які завершаться вироком смерті. Однак, саме цей вирок виявить його як Сина Божого!
Запитання стосується всієї його діяльності, яка вповні виражається в «очищенні» храму: яку він має владу і звідки вона походить, щоб говорити і робити те, що він говорить і робить? Це основне запитання стосовно нього. Він дасть відповідь, але за однієї умови: ми маємо бути відкритими, щоб відповісти на його запитання, що стосується Хрестителя, який проповідував «хрещення покаяння на відпущення гріхів» (1,4).
Чи приймаємо його «хрещення» як таке, що приходить від Бога? Тобто, чи готові ми навернутися, визнаючи наш гріх і приймаючи його прощення? Тільки так ми можемо пізнати «найсильнішого», який приходить після нього, і отримати хрещення у Святому Дусі (1,7 н.).
Це найважливіша умова, щоб пізнати Ісуса як Господа і отримати досвід його спасенної сили. Хто вважає себе праведником і не хоче навернутися, той не отримає відповіді: «І я вам не скажу і т. д.».
Ісус ставить нас на перехресті віри: піддати сумніву Господа і його слово, або піддати сумніву самого себе. Перша дорога веде до мовчанки Бога і мізерності людини, друга – до плідного діалогу з Ним. У першій частині Євангелія ми ставили собі запитання: «Хто він?» Він терпеливо відповідав за допомогою своїх дій і вчинків. У другій частині він є тим, хто запитує: «А ви що кажете про мене – хто я?»
«Дай мені відповідь і я відповім тобі!» Якщо хтось хоче зрозуміти Слово, – замість того, щоб самоу пояснювати Слово, мусить дозволити, щоб Слово кинуло світло на нього самого.
Учень – це той, хто, відповідаючи на його запитання, готовий навернутися сам, готовий відвернутися від свого гріха і повернутися до його прощення. Тільки він знає силу Господа Ісуса і отримує досвід цієї сили.

 

2. Читання тексту

В. 27 І прийшли знов у Єрусалим. Це є його третій вхід за три дні поспіль. Це вівторок. Цей день буде довгим. Починається він перед всохлою смоківницею, розвивається на тлі храму і охоплює останнє навчання, котре розміщене від 11,20 до 13,37.
І коли він ходив у храмі. Господь прийшов з відвідинами і востаннє ввійшов у храм. Наступного дня він буде готувати новий храм. Це буде світлиця, де він даруватиме себе своїм, щоб залишитися назавжди з ними і в них.
первосвященики та книжники й старші. Вони представляють політико-релігійну, культурну і економічну владу, що так сильно відрізняється від влади Бога, представленої на осляті. Всі славні землі об’єдналися проти Господа і Христа його (Пс. 2,2; Ді. 4,26 н.).
В. 28 Якою владою чиниш таке? (див. також 1,21.27 і 2,10 щодо дієвості його слова і його прощення). «Таке» стосується очищення храму, кульмінації всієї його діяльності. Його вороги запитують про те, яку він має владу, тобто яке її походження. Ісус покаже це у наступних суперечках.
Хто дав тобі владу це робити? Звідки вона походить? Це запитання уточнює попереднє питання: природа його влади походить від його походження.
В. 29 Ісус же відказав їм: Спитаю я вас одну річ. Ісус відповідає запитанням на запитання.
дайте мені відповідь. На це запитання маємо дати відповідь і ми.
то і я скажу вам, якою владою я це чиню і т. д. Якщо ми відповімо на це запитання, то він розкриє свою владу.
В. 30 Йоанове хрищення і т. д. Його запитання стосується хрещення через покаяння, яке проголошував Іван Христитель (1,4). Чи визнаємо ми його як того, що походить від Бога («з небес»), і чи приймаємо його? Готовність до навернення є вхідними дверима до його таїнства.
В. 31 Вони почали міркувати між собою й говорити і т. д. Замість дати йому відповідь, вони воліють замкнутися у собі. Їхнє міркування не є діалогом. Залишається монолог тих, які шукають не правду, а лише захист своїх передбачуваних інтересів. З одного боку, вони не хочуть навернутися, а з іншого – не хочуть втратити прихильність релігійного народу.
В. 32 всі бо вважали Йоана, що він пророк. Пророком є той, хто всіх закликає до навернення.
В. 33 Не знаємо. Коли ми не готові змінитися і взяти участь у діалозі, тоді ми будуємо оборонну стіну за допомогою трагічного вислову: «Я не знаю.» Це не просто невігластво – тут ховається обман того, хто не хоче змінити своїх переконань. Насправді, скільки наших добрих намірів в дійсності не мають виправдання?
То й я вам не скажу, якою владою і т. д. Ісус не може відповісти тому, хто не бажає навернутися. Це його мовчання буде предметом подиву під час судового процесу. Та це акт милосердя: Ісус, замість захистити себе, звинувачуючи нас, і виправдати себе, засуджуючи нас, просто мовчить (14,60 н.; 15,4 н.). «Мовчання Бога» є його найбільш красномовним словом: кричить безмежна любов, яка пропонує себе завжди і яка очікує нашої відповіді.

 

3. Вправа

1. Починаю молитву, як зазвичай.
2. Зосереджуюсь, бачачи притвор храму, де Ісус ходить і навчає після того, як очистив його від торговців.
3. Висловлюю свї прохання: відповідати на його запрошення до навернення і не втікати, ховаючись у схованці мовчання.
4. Зібравши з цього плоди, бачу, слухаю і дивлюся на осіб: хто вони, що говорять, що роблять.

Звернути увагу на:

якою владою ти це чиниш?  хрещення Івана Хрестителя
запитаю вас про одну річ не знаємо
дайте мені відповідь і я вам не скажу
і вам скажу

4. Корисні уривки: Oс. 11,7-9; Іс. 1,2-28; Єз. 33,1-20; Неєм. 9; Рим. 1,18-32; Пс. 51.

Розповісти