59. ДІМ МІЙ ДОМОМ МОЛИТВИ НАЗОВЕТЬСЯ ДЛЯ УСІХ НАРОДІВ. А ВИ З НЬОГО ЗРОБИЛИ ПЕЧЕРУ РОЗБІЙНИКІВ! (11,15-19)

247

59. ДІМ МІЙ ДОМОМ МОЛИТВИ НАЗОВЕТЬСЯ ДЛЯ УСІХ НАРОДІВ.
А ВИ З НЬОГО ЗРОБИЛИ ПЕЧЕРУ РОЗБІЙНИКІВ!
(11,15-19)

15 І приходять вони в Єрусалим, і, ввійшовши у храм, Ісус взявся виганяти тих, що продавали й купували в храмі; перекинув столи міняйлів та ослони тих, що продавали голубів,
16 а й не дозволив, щоб хтось будь-що переносив через храм.
17 Навчав він їх і казав їм: Хіба не написано: Дім мій домом молитви назоветься для усіх народів. А ви з нього зробили печеру розбійників!
18 Почули це первосвященики й книжники та й шукали, як його погубити, але боялися його, бо ввесь народ подивляв його повчання.
19 Увечері ж вийшов поза місто.

1. Повідомлення у контексті

«Дім мій домом молитви назоветься для усіх народів. А ви з нього зробили печеру розбійників», – ці слова Ісуса показують для чого збудований храм, і те, що ми зробили з ним. Таким чином «очищення» отримує значення звіщення страстей.
Дана подія розміщена між прокляттям смоківниці і навчанням про молитву та віру. Як і смоківниця, храм не приносить плоду, бо він не є більше місцем віри і молитви. Прихід Господа виявляє його безпліддя і чинить суд.
У всіх народів храм «святий», тобто відділений від усього того, що ми бачимо у розповіді. Він є місцем поклоніння і закону, центральною віссю всього релігійного і світського життя, центром простору та часу. Його руйнування є знищенням осі, навколо якої все крутиться, – кінцем світу.
З розп’яттям Ісуса закінчується старий світ і народжується новий, в якому більше немає храму, «бо Господь, Бог Вседержитель, є храм його, і Агнець» (Од. 21,22). Зникає функція храму, як відокремленого від мирського, тому що все стає житлом Бога. Старий світ намагався мати Бога у власному центрі, але нічого не вдалося через його безбожність. У новому світі сам Бог помістив у своєму власному центрі людину, входячи зі своїм хрестом в серце кожної безбожності. Зі самого початку розповідь Марка вказує на ці відвідини храму Господом, говорячи про посланника, який готує йому дорогу (1,2 = Мал. 3,1 нн.).
Знищення храму буде вершиною звинувачення Ісуса в судовому процесі (14,58) і причиною насмішок біля підніжжя хреста (15,29). Тим не менш, якраз із його смертю роздереться завіса святая святих і сотник – прообраз «всіх народів» – визнає Славу (15,38 н.).
Ісус є новим Храмом, новим Світом, новою Людиною. «У ньому бо враз з людською природою живе вся повнота божества» (Кол. 2,9). З ним ми входимо в єднання з Богом, нашим життям. У ньому Бог благословить нас – і наша земля приносить свій плід (Пс. 67,7).
Учень, приєднавшись до Ісуса, стає живим каменем для будівництва духовної будівлі (1 Пт. 2,5). Кожний охрещений формує з ним одне тіло, без різниці, єврей він чи поганин, адже отримує Духа Ісуса (1 Кор. 12,13). Поєднавщись із Ним у хрещенні, кожен з нас стає храмом Божим. А сам Господь стає людиною, захованою у серці (1 Пт. 3,4), внутрішньою людиною, яка вірою живе в наших серцях. У ньому ми смакуємо всю ширину і довжину, висоту і глибину Божої любові до нас, і наповняємося всією його повнотою (пор. Еф. 3,16-19).

2. Читання тексту

В. 15 І приходять вони в Єрусалим. Ісус проведе в Єрусалимі свій останній тиждень, перебуваючи вдень у місті, а вночі поза ним, у Витанії або на Оливній горі.
і, ввійшовши у храм. Він вже увійшов туди напередодні, оглядаючи все (в. 11). У храмі очікувався прихід Господа, безпосередньо перед яким мав прийти його посланець (Мал. 3,1 нн.). Посланцем був Іван Хреститель (1,2); Ісус є Господом, який приходить для остаточного суду і спасіння. Сцена відбувається в притворі, розміром 475 x 300 метрів, який був місцем, що найкраще підходило для торгівлі.
взявся виганяти тих, що продавали й купували в храмі. Навколо храму велася торгівля, яку дозволили священики через великі для себе вигоди.
Окрім культу, храм був також центром політичної й економічної влади. Але Ісус є Месією, який приходить на осляті і перемагає убогістю, приниженням і смиренням. Він виганяє торговців з храму, як виганяв бісів з одержимих людей.
«Очищення» храму, яке тут починається, подібне до очищення нашого увялення про Бога, забрудненого проекціями бажань. Людська релігійність, хоча й намагається відкрити нам шлях до трансцендентного, однак, якщо, не очищена тілесною слабкістю Ісуса, стає найгіршим ворогом християнської віри, Вона породжує більш-менш зарозумілу і потужну релігію, а врешті, все ж, провадить до атеїзму (Іс. 52,5; Рим. 2,24).
Окрім цього, матеріального, в храмі є ще один бізнес – духовний. Той, що стосується природної релігійності: коли дзвінкою монетою послуг купують Божу ласку. Це надзвичайно важке зло, прямий наслідник «великого гріха», що витворює образ поганого Бога, якого можна заспокоїти і від якого можна отримати ласки за окрему плату, подібно до послуг повії. Це гріх праведника, що скерований безпосередньо проти сутності Бога, який є безкорисливою любов’ю. Найсильніший закид Богові, який виявляє цю ментальність, знаходимо у вислові: «Яка користь із того, що ми берегли його постанови, що ми сумні ходили перед Господом сил?» (Мал. 3,13 н.).
міняйлів. Для принесення жертв у храмі паломники були змушені міняти грецькі чи римські гроші, що вважалися нечистими, на єврейські. Ця вимога «чистоти» задля закону, стала прекрасною можливістю брудного прибутку при обміні.
тих, що продавали голубів. Голуби є приношенням бідних. Ця жертва була приписана для жінок після пологів і для зцілення від різних «нечистих» захворювань (Лев. 12,8; 14,22; 15,14-29). Надзвичайно легко звести релігію до малого бізнесу, який може сприяти нашим справам, але не сприяти Богові і його доброму образу.
В. 16 а й не дозволив, щоб хтось будь-що переносив через храм. Через досить широкий притвор храму, щоб не обходити навколо, переходили ті, які повинні були перенести щось на інший бік. Скільки разів наша релігійність робить з Бога легкий засіб для досягнення власних цілей?
Тут бачимо безсоромну маніпуляцію Богом. Замість того, щоб любити і служити йому, ми використовуємо його, щоб осягнути наші наші малі чи великі любові. Та його присутність не є автоматичним талісманом спасіння (пор. 1 Цар. 9,4-9).
З Ісуса, справжнім образом Бога, храм перестає бути прикриттям для людського зла: він буде знищеним (гл. 13), як і негативний образ Бога, що поселився в ньому.
В. 17 Дім мій домом молитви назоветься. Молитва – це єднання з Богом, спасіння людини: справжня сутність храму, який є тілом Ісуса, повним єднанням між Богом і людиною.
для усіх народів. Народи – означає «погани». Бог хоче поєднатися зі всіма, тому що всі є його дітьми. Вже Ісая у 56,7, що цитується тут, передбачив цей храм.
ви з нього зробили печеру розбійників. Корисно прочитати Єр. 7,1-14, звідки взято цю цитату. Там погрожується знищенням храму. Бог не виступає поручителем у наших злочинах. Він прощає без обмежень грішника, не стаючи йому суддею, але він не може стати його спільником у грісі. Храм може бути або домом молитви, або печерою розбійників.
Ісус викриває того, хто керує або толерує цю комерцію. Це найсильніший докір, скерованим до юдаїзму того часу. Храм також є образом Церкви, яка зберігає ту обіцянку, хоча водночас є схильною до того ж виду невірності. Все, що сталося в Ізраїлі, насправді, є прикладом, написаним для нашого напоумлення (1 Кор. 10,11): «Тож не несися високо, а бійся! Бо коли Бог не пощадив природного галуззя, то може й тебе не пощадити» (Рим. 11,20 н.).
В. 18 первосвященики й книжники шукали, як його погубити. Цей його жест «очищення» отримує відповідь – засуд. Вороги, викопуючи йому яму, закладають тим самим основу для нового храму.
боялися його. Прихильність людей до Ісуса вони сприймають, як загрозу. Вона ж триватиме лише кілька годин (пор. 15,11).
ввесь народ подивляв його повчання. Як і в Галилеї, на початку люди годинами слухали його із зачудуванням і подивом.
В. 19 Увечері. На храм остаточно спадає ніч, як і на тіло Ісуса, що помер, виданий за нас (15,42; 14,17).
вийшов поза місто. Ще не прийшла його година.

3. Вправа

1. Зосереджуюсь на молитві, як зазвичай.
2. Зосереджуюсь, уявляючи притвор храму зі всією його метушнею.
3. Висловлюю свої прохання: очищення храму, стосунків іх Богом, безкорисних і чистих від забруднення моїми інтересами. Прошу шукати Господа задля Господа, а не для своєї користі.
4. Зібравши з цього плоди, бачу, слухаю і дивлюся на осіб: хто вони, що говорять, що роблять.

Звернути увагу на:

храм для всіх народів
купувати / продавати печера розбійників
переносити намагалися його знищити
дім молитви

4. Корисні уривки: 1 Цар. 9,4-9; Мал. 3; Єр. 7,1-14; Іс. 56,1-7; Муд. 9; Пс. 63; Рим. 11,16-24; Кол. 2,9; 1 Пт. 2,1-5; Од. 21.

Розповісти