45. Та як же про сина чоловічого написано, що мусить він багато вистраждати? (мр. 9,11-13)

354

45. ТА ЯК ЖЕ ПРО СИНА ЧОЛОВІЧОГО НАПИСАНО, ЩО МУСИТЬ ВІН БАГАТО ВИСТРАЖДАТИ? (9,11-13)

11 І запитали його, промовивши: А чого то книжники кажуть, мовляв, Ілля має прийти перше?

12 Він же відрік їм: Ілля має прийти перше і знову все до ладу приведе, – та як же про Сина Чоловічого написано, що мусить він багато вистраждати й буде погорджений?

13 Та от кажу вам, що Ілля вже прийшов був, а вони вчинили з ним, що їм забаглось, як і написано про нього.

1. Контекст

«Та як же про Сина Чоловічого написано, що мусить він багато вистраждати?». Цим натяком на страсті Ісус відповідає учням, які не розуміють, що таке воскресіння. Вони знають, що воскресіння є сповненням усіх Божих обітниць (Єз. 37,1-14). Згідно з Мал. 3,23 н., спочатку має прийти Ілля, щоб привернути серця батьків до дітей, щоб передати їм Слово, і привернути серця дітей до їхніх батьків, щоб слухати його. Ісус каже, що Ілля вже прийшов в особі Івана Хрестителя, життя якого є пророцтвом про життя Сина Людського. Хто хоче зрозуміти його воскресіння, той повинен спочатку увійти в таїнство його страстей.

Цей діалог містить суть богослов’я історії, кульмінацією якої є воскресіння, а основною загадкою є страждання переможеного Праведника.

Те що створює для нас проблему, для Ісуса є розв’язкою. Зло перемагає той, хто його не чинить і несправедливо несе на собі тягар, як Ісус.

Тут учні піднімають питання, про які дискутували в їхні часи. Це може здатися дивним, що рибалки видають себе за богословів: але той, хто не знає (вв. 6.10), віднаходить у собі вроджене покликання богословстувати. І, як всі, замість того, щоб роздумувати над дійсністю, переповідають думки інших, які у свою чергу пояснюють те, що вже було сказано кимось іншим. І тільки що вони бачили дійсність, значно більшу від тієї, яку людині дозволено споглядати!

Це була загальноприйнята думка того часу, яка походила з останніх слів пророка Малахії про те, що перед днем Господнім мав би прийти Ілля, щоб приготувати загальне навернення до Господа. Але коли настане цей день Господа, що започаткує його Царство?

Початок Євангелія ідентифікує Іллю з Іваном Хрестителем (1,2 = Мал. 3,1); перші слова Ісуса звіщають, що Царство вже прийшло (1,15). Тому не потрібно очікувати на щось інше, але необхідно відчувати теперішнє, яке перебуває під знаком страждання Сина Людського. Таким чином, кожна мить стає влучним моментом, щоб навернутися до Нього і слухати Його. Тільки за цієї умови можна зрозуміти таїнство воскресіння, випередженням якої є переображення.

Ісус знову звіщає свої страсті, без яких неможливо увійти в славу, що нам призначена. Таїнство Сина Людського, про яке звіщали Ілля та Іван Хреститель, – це те, що учням ніяк не вдається зрозуміти, тому що це таїнство Праведника, який страждає. Те, що ми очікуємо, вже є тут, але ми не хочемо цього визнати.

Учень покликаний зрозуміти, що значить бути з «одиноким Ісусом» і наслідувати його в подорожі до Єрусалима. Хрест не зникає як примара в ранковому світлі Пасхи. Він постійно присутній у нашій історії, як ключ для того, щоб увійти у воскресіння. Ілля та Іван Хреститель, відповідно перший і останній з пророків, стають пророцтвом не тільки Сина Людського, але й кожної людини, яка приходить після Нього.

 

2. Читання тексту

В. 11 І запитали його і т. д. Учні, не зрозумівши слово про хрест (8,32 н.), не розуміють також слів про воскресіння (вв. 6.10). Ставити запитання Ісусові добре тоді, коли ми готові дозволити Йому навчити нас Його відповідями, які відрізняються від тих, яких ми очікуємо: «Я тебе запитуватиму, а ти навчи мене» (Йов 42,4).

А чого то книжники кажуть, мовляв, Ілля має прийти перше. Ще до завершення Божого задуму історії, кульмінацією якої є воскресіння (Єз. 37,1-14), очікувався прихід Іллі. Батько пророків мав би сповнити найвище пророче діло (Мал. 3,23 н.): навернення, яке відкриває вхід до Царства. Марко наголошує на цьому декілька разів (1,2; 6,15; 8,28; 15,35 н.). У єврейській пасхальній вечері завжди залишається місце, приготоване для нього, адже Він має прийти безпосередньо перед Месією.

В. 12 Ілля має прийти перше. Ісус безумовно визнає діяльність Іллі. Він також поставив навернення  умовою прийняття Царства (1,15).

і знову все до ладу приведе. Апокатастасіс, тобто повне оновлення, яке знаменує кінець старого часу і початок нового, –  це не чарівний момент, що прийде невідомо коли. Час, коли Бог встановлює своє Царство, приходить тоді, коли ми до нього навертаємося. Царство вже прибуло; бенкет вже приготований. Господь чекає лише на те, щоб ми прийняли Його запрошення.

та як же про Сина Чоловічого написано, що мусить він багато вистраждати. Хрест, який відкриває загадку історії, є ключем для входу в Царство. Із хрестом пов’язано воскресіння і спасіння світу: «Через багато страждань нам треба увійти в Царство Боже» (Ді. 14,22). Це стосується і Сина Людського, і кожної людини.

й буде погорджений. Погорджений (зневажений) означає «такий, що не вартує нічого» (пор. Пс. 22,7; Іс. 53,3; Лк. 23,11). Ми погорджуємо хрест Ісуса, який спасає нас, тому що ми цінуємо те зло, яке губить нас: ми переплутали дерево життя з деревом смерті.

В. 13 Ілля вже прийшов був. Ілля присутній у кожному страждаючому, від Авеля до Івана Хрестителя (1,2; пор. Лк. 11,51), і навіть до Лазаря, який лежить біля моїх дверей (Лк. 16,19 н.). Той, хто має прийти, приходить завжди в образі убогого: «Усе, що ви зробили одному з моїх братів найменших – ви мені зробили» (Мт. 25,40) – мені, що став останнім, слугою всіх (в. 35; пор. 10,45).

Ілля, що присутній підчас переображвення Ісуса, так само буде присутнім таїнственно при Його смерті. Але не для того, щоб його звільнити (15,35 н.), а передусім, щоб навернути до Нього найбільшдалеку людину (15,39) і ввести його у Царство.

вони вчинили з ним, що їм забаглось. Праведник несе на собі несправедливість світу. На його слабкості лежить тягар бажання влади, яке засуджує людину на пекельні муки. І там закінчується.

як і написано про нього. Про Іллю написано, що хотіли відібрати йому життя (1 Цар. 19,2.10.14). Все Писання є пророцтвом про хрест Ісуса, про таїнство спасіння світу.

 

3. Вправа

1. Стаю на молитву, як зазвичай.

2. Зосереджуюсь, оглядаючи схили гори Тавор, по яких сходить Ісус зі своїми учнями.

3. Висловлюю Господу свої прохання: прошу Господа ласки, щоб зрозуміти написане: «Син Людський має багато вистраждати і бути погордженим.»

4. Зібравши з цього плоди, бачу, слухаю і дивлюся на осіб: хто вони, що говорять, що роблять.

Звернути увагу на: «Ілля має прийти перше і знову все до ладу приведе»
  Син Людський мусить багато вистраждати й буде погордженим
  Ілля вже прийшов

 

4. Корисні уривки: Мал. 3,22 нн.; Пс. 73; 79; 86; 88; Євр. 11,36-38; 1 Пт. 2,19.

Розповісти